måndag 30 juli 2007

Sand eller berg?

Igår var jag i kyrkan för första gången på länge, det har inte varit läge tidigare. Rimbo kyrka är en vacker kyrka, det svåra var att jag fick parkera lite lång ifrån ingången, och det gör att jag blir ganska utmattad. Det var Theres Jackson som predikade. Det var roligt att höra henne eftersonm Mikal Mogren har pratat så gott om henne. Söndagen handlade om klarsynthet. Berättelserna var om huset på sandgrund eller på berggrund.

Tankarna far givetvis om hur man lever sitt liv håller det när det blir tufft och hårt, eller är livet så bräckligt så att det rasar som ett hus byggt på sandgrund. Jag tror att det är viktigt att se att livet innehåller med och motgångar. Det tillhör. En sak har jag lärt mig det är att livet är orättvist, vi blir olikt dabbade och för min del så har det inget med Gud att göra, jag menar det handlar inte om straff. Nej livet inehåller allt, och man brukar ju säga att ingen blir mer drabbad än man klarar att bära. Men man kan ju undra när man tycker att det måste vara övermäktigt.

Det som är min ledstjärna är att "sanningen kommer alltid fram" vare sig det är om mitt liv i sjukdom eller om det är lögner som sprids av människor som inte vet bättre. Det handlar om att vara fast i sin övertygelse om att vårt liv här och nu har en börja och ett slut, och att det handlar om att göra det bästa av situationen hur den än ser ut.

Nu vickar jag osm kyrkoherde i Vaksala församling - ett ganska roligt namn. Vak-sala att vara vaken och allert kanske det handlar om . skall forska lite mer när jag är här.

Inga kommentarer: